שכירים רבים לא מודעים לעבודה שלעיתים קרובות יחסית נופלות טעויות בחישוב מס ההכנסה שהם משלמים, מקור הטעויות יכול להיות מגוון, מהפרשים בהכנסה החודשית, עבור בטעויות של הנהלת החשבונות וכלה בנקודות זיכוי במס שלא דווחו בזמן למס הכנסה, על כל הטעויות הללו ניתן וכדאי לבקש החזרי מס לשכירים.

מתי אנחנו משלמים יותר מדי מס?

לרוב הפערים המשמעותיים ביותר הנוגעים לתשלומי מס הכנסה עודפים נובעים מירידה כלשהי בשכר החודשי. מס הכנסה הוא מס שמחושב בתחשיב שנתי, כלומר בסוף השנה יש לסכום את סך ההכנסות שהשכיר יצר במהלך השנה ומהם לגבות את המס כקבוע בחוק, לעומת זאת המס נגבה בתחשיב חודשי, כלומר בכל חודש יש לשלם מס הכנסה בהתאם לשכר שנכנס באותו חודש.

המשמעות היא שיכול להיווצר מצב שבו אנו נשלם בסוף השנה יותר מדי מסים, עובדים ששכרם מבוסס על הישגים מכירים את הנושא מקרוב. לעומתם, עובד ששכרו ירד במהלך השנה לעיתים קרובות לא מודע לפער הזה ולכן לא פונה לקבל החזר על המסים העודפים ששולמו למדינה.

סיבה אחרת שיכולה להיות לתשלום עודף של מס הכנסה הוא טעות אנוש במדור שכר, טעויות יכולות לקרות כאשר לא רכיבי שכר מסוימים לא מחושבים כראוי וממגוון של סיבות אחרות, לכן חשוב לבדוק בכל חודש את תלוש השכר ולוודא שהנתונים המופיעים בו מדויקים.

סיבה שלישית שבגינה ניתן לסבול מתשלום מס הכנסה עודף הוא עדכון מאוחר או אי עדכון בכלל של נקודות זיכוי במס הכנסה, ילד חדש, נישואין וגירושין או שינויים אחרים במצב המשפחתי יכולים לזכות בנקודות זיכוי נוספות במס הכנסה, במידה ותשכחו לעדכן את מדור השכר שלכם לא תוכלו להנות מהחיסכון בתשלום.

הגשת בקשה להחזר מס

במידה וזיהיתם כי אתם משלמים יותר מדי מס תוכלו להגיש בקשה להחזר מס לרשות המסים, את הבקשה ניתן להגיש באופן עצמאי או בסיוע חברה מתמחה. לבקשה תצטרכו לצרף טופס 135 של רשות המסים, בטופס תצטרכו לפרט על ההכנסות וההוצאות שלכם במהלך השנה וכן פרטים אישיים נוספים עליכם.

כמו כן יש להגיש טופס 106 מכל אחד מהמעסיקים שעבדתם אצלם לאורך השנה. לבקשה תצטרכו להוסיף מסמכים שיעידו על נכונות הטענה שלכם, תלושי משכורת, תעודת לידה ועוד. ניתן להגיש בקשה להחזר מס גם באופן רטרואקטיבי, עד 6 שנים אחורה כאשר על כל שנה קלנדרית יש להגיש בקשה בנפרד.

לאחר שהבקשה תועבר לרשות המסים היא תבחן ובמידה ותמצא מתאימה תקבלו תשובה חיובית, התשלום יועבד עד כשנה ממועד הגשת הבקשה לחשבון הבנק אותו ציינתם בפנייה או לאחר כשנתיים ממועד תשלום המס, המאוחר מבינהם.

הגשת בקשה להחזר מס יכולה ליצור הכנסה משמעותית ובלתי צפויה, לעיתים קרובות יותר משהייתם חושבים נופלות טעויות בתשלום שעובר למדינה וחשוב שתהיו עם היד על הדופק בכל הקשור לתשלום מסים למדינה.